Чому автоцивілка подорожчала? Ринок ОСАЦВ.

Чому автоцивілка подорожчала? Ринок ОСАЦВ

16.09.2014

У липні на ринку "автоцивілки" почалося пожвавлення. Незважаючи на триваюче падіння кількість укладених договорів, страховикам все ж вдається нарощувати обсяги залучених коштів. У Моторному (транспортному) страховому бюро України (МТСБУ) підрахували, що за сім місяців премії по ОСАЦВ склали 1,38 млрд грн, що на 4,6% менше, ніж за аналогічний період минулого року. Всього було укладено 4,6 млн договорів (-11,1%). При цьому ще навесні падіння зборів перевищувало 10%. Скорочення ринку страховики пов'язують з анексією Криму і зниженням активності в Донецькій і Луганській області.

За даними Insurance Top, на частку цих регіонів сумарно припадало близько 6% премій, залучаються за ОСАЦВ. Втім, страховики розраховують, що падіння вдасться все ж компенсувати. У східних регіонах в зоні АТО розташована лише частина населених пунктів, на інших територіях СК продовжують свою роботу. "До того ж після звільнення того чи іншого населеного пункту автовласники одними з перших купують поліси ОСАЦВ", — говорить заступник голови комітету з управління ризиками МТСБУ Людмила Білошицька.

Незважаючи на те, що кількість договорів страхування продовжує знижуватися, липневі показники виявилися кращими, ніж результати роботи СК за попередні 6 місяців. За січень-червень страховики залучили від клієнтів на 6% менше премій (1,15 млрд грн), але при цьому кількість укладених договорів було менше на 8,6% (4 млн договорів). Зростання премій на тлі скорочення кількості укладених договорів учасники ринку пояснюють рекомендацією МТСБУ з початку червня поточного року відмовитися від мінімальних коригуючих коефіцієнтів при розрахунку вартості ОСАГО. Крім того, максимальну знижку за беззбиткову їзду рекомендувалося знизити з 50% до 20%.

Таке нововведення, за розрахунками учасників ринку, призвело до зростання вартості поліса, в середньому на 30-50%. Втім, продавати дешеві страховки не заборонено. Однак компаніям, які продовжують працювати на мінімальних коефіцієнтах, мають на 20% збільшити розмір відрахувань у фонди МТСБУ. Більшість учасників ринку слідують порадам бюро. За підсумками семи місяців середня вартість поліса становила 298,8 грн. При цьому в січні-травні середня вартість поліса становила 277,3 грн, а в січні-червні — 287,2 грн. За словами керівника МТСБУ Наталії Гудими, зараз компаній, які не дотримуються рекомендацій бюро, всього 12 із 64. І вони вже внесли необхідну суму до фондів бюро. Курс на виплати На відміну від премій, виплати по ОСАГО продовжують рости.

За сім місяців страховики виплатили потерпілим 563,4 млн грн, що на 3,2% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Всього було врегульовано 62,48 тис. страхових випадків (+1,9%). Основна причина зростання виплат — девальвація гривні. Від вартості нацвалюти залежить вартість автомобільних запчастин, а також ремонт транспортного засобу. Курс долара в Україні вже виріс по відношенню до гривні більш ніж на 50%, при цьому середня вартість виплати, за оцінками учасників ринку, стала більше поки на 20-30%.

Ще однією тенденцією на цьому ринку стало зростання кількості відмов у виплаті відшкодувань. Наприклад, за підсумками січня-травня співвідношення кількості відмов до врегульованим страхових подіях становила 7,93%, в червні цей показник перевищив 20%, в результаті за підсумками шести місяців показник зріс до 10%. В першу чергу проблеми з виплатами спостерігаються на сході України, де ведуться військові дії. Потерпілі часто не можуть вчасно і в повному обсязі зібрати всі необхідні документи, у тому числі з держорганів, тому виплати затягуються у часі.

Крім того, частина страхових випадків потрапляє під форс-мажор, тому страховики не можуть виплачувати за них компенсації. Втім, компанії обіцяють не залишати клієнтів, особливо якщо мова йде про населення, без виплат. "Компенсація буде не виплатою відшкодування, а благодійним платежем. При цьому розмір і строки таких виплат будуть розглядатися для кожного випадку індивідуально", — пообіцяв голова правління СК "Уніка" Юрій Єфімов. Не застрахована від проблем Незважаючи на видиму стабілізацію, проблем у страховиків менше не стало.

Наприклад, СК "Оранта", в якій з листопада минулого року працює тимчасова адміністрація, продовжує утримувати лідерство в сегменті "автоцивілки", як за кількістю реалізованих полісів, так і за обсягом виплат. При цьому як раз з виплатами у СК є проблеми. Члени комітету з ризиків МТСБУ неодноразово звертали увагу на погіршення показників компанії і навіть рекомендували обмежити їй видачу полісів.

Примітно, що "Оранта" — не єдина компанія з топ-10, яка зіткнулася з труднощами. СК "Гарант-Авто" (9-е місце за кількістю проданих полісів), до якої комітету по ризикам МТСБУ теж неодноразово виникали питання, а 3 червня президія МТСБУ звернувся до Нацкомфінпослуг з проханням провести перевірку в компанії, в середині літа ледь вдалося уникнути введення тимчасової адміністрації. Півроку тому у компанії змінився власник — Таріел Васадзе продав страховика структурам, пов'язаним із співвласником Міського комерційного банку Рэйнисом Тумовсом. За останні 4 місяці в компанії вже тричі змінювався менеджмент, проте в Нацкомфінпослуг стверджують, що з новим керівництвом узгоджена програма оздоровлення компанії, яка включає в себе докапіталізацію, погашення заборгованості та забезпечення нормального функціонування компанії.

Відновити платоспроможність компанії планується до листопада. За даними МТСБУ, "Гарант-Авто" — єдина компанія, яка за підсумками II кварталу отримала незадовільні оцінки за всіма трьома показниками: "загальна оцінка діяльності страховика", "якість врегулювання збитків" і "рівень скарг від потерпілих і страхувальників". 21 серпня президія МТСБУ навіть прийняв рішення призупинити страховику видачу бланків полісів ОСАЦВ. Корпоративний конфлікт може підкосити платоспроможність та Української транспортної страхової компанії" (UTICO). "1 вересня 2014 р. на сайті Агентства з розвитку інфраструктури фондового ринку України (АРІФРУ) від імені компанії з'явилася інформація про зміну правління, наглядової ради та ревізора. Повідомляємо, що така інформація не відповідає дійсності", — йдеться в оприлюдненій заяві страховика.

Якщо цим страховикам не вдасться вчасно і в повному обсязі виконувати свої зобов'язання перед потерпілими, то доведеться робити це іншим учасникам ринку. Вирішити проблему могло б запровадження механізму "зв'язування" резервів: президія МТСБУ розробив механізм, відповідно до якого частина коштів, отриманих від продажу полісів ОСАЦВ (від 30% до 50%) будуть розміщуватися на окремому рахунку. І якщо у страховика виникнуть проблеми з виплатами, то ці кошти будуть спрямовані на погашення заборгованості. "Такий механізм дозволить нам, по-перше, стежити за платоспроможністю страховика, і, по-друге, забезпечувати своєчасну виплату відшкодувань потерпілим", — вважає Наталія Гудима.

Цей механізм планувалося запустити вже з 1 жовтня, проте поки всі документи проходять узгодження у Нацкомфінпослуг — комісія повинна підтвердити, що ці "пов'язані" резерви належать страховику і їх можна враховувати при формуванні резервів компанії. Без згоди регулятора цей механізм запущений не буде: на страховому ринку вже був прецедент, коли Нацкомфінпослуг відмовився враховувати "пов'язані" по "зеленій карті" резерви СК "Глобус" як резерви страховика і застосовано до компанії санкції за їх недоформування. Однак поки регулятор з прийняттям рішення не поспішає.